Uusi
versio ennustuksista
Jeesus
varoitti: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä." – Osaa Suomen
kristittyjä on kohdannut syvä opillinen eksytys. On omaksuttu kaksi
pelastustietä: Pakanat voivat pelastua nyt, mutta juutalaiset pelastuvat
(joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta) vasta Jeesuksen toisen tulemuksen
yhteydessä. Ennen tuota tapahtumaan juutalaiset on siirrettävä Israeliin. Sen
sijaan, että Jeesus olisi ainoa tie, juutalaisten pelastumiselle on
kaksi ehtoa: Jeesus ja Eretz Israel. Tämä harha on suoranainen uususkonto. –
Harha kääntää osan kristityistä haluttomiksi evankelioimaan juutalaisia tai
suorastaan vastustamaan sitä.
Uudessa oivalluksessa on
sionismia, ortodoksijuutalaisuutta sekä epäjohdonmukaisesti tulkattuna Vanhaa
testamenttia. Höysteeksi siihen on ripoteltu hieman Uutta testamenttia. Tämän
ohjelman mukaan Uusi liitto ei olekaan lopullinen, vaan rauennut Vanha liitto
nousee sen rinnalle jyräten Uuden liiton jalkoihinsa. Jumala toteuttaa sitten
maailman loppunäytelmän ja pelastaa ihmiskunnan tämän ohiajaneet järjestelmän
kautta. Uusi liitto leimautuu korvausteologiaksi.
Puheessaan
Ronning painottaa seuraavia seikkoja:
-
Juutalaisten velvollisuus on tänä päivänä olla Jumalan todistajina
maailmassa. Tämä tapahtuu siten,
että
he pitävät kiinni kansallis-uskonnollisesta identiteetistään.
(Huomautus:
Tuohon todistamiseen ja identiteettiin ei kuulu usko Jeesukseen. Jeesus opetti,
että Pyhällä Hengellä täytetyt uskovat ovat todistajia eivätkä kääntymättömät
juutalaiset.)
-
Kristittyjen uskollisuus juutalaisia kohtaan:
-
Tuemme juutalaisten kansallista olemassaoloa so. poliittista Israelin valtiota.
-
Tuemme heidän uskonnollista olemassaoloaan ja identiteettiään.
(Huomautus:
Juutalaiseen uskonnollisuuteen kuuluu Jeesuksen kieltäminen. Tuleeko kristittyjen
siis tuke sitä, että juutalaiset paatuvat yhä enemmän! Maallistuneet
juutalaiset ottavat Jeesuksen vastaan paljon helpommin kuin ortodoksit.)
Jotkut
kristilliset sionistit sanoutuvat irti kahden liiton teologiasta, mutta käytäntönsä
irtisanoutuminen ei tuo juurikaan muutosta, koska poliittinen Israel astuu Uuden
liiton edelle ja polkee sen jalkoihinsa.
Suomen
kristityillä ei ole ollut immuniteettiä eksytystä vastaan, koska meillä on
ollut tyhjiö VT:n profetioiden opetuksessa. Kun olin nuori, niin VT:n
profetioista ammennettiin hengellistä ravintoa nykyistä paljon enemmän. Eretz
Israelin syntyminen käänsi huomion toisaalle, ja tapahtuman katsottiin olleen
profetioiden täyttymys.
Kristittyjen
on syytä tietää, että messiaaniset juutalaiset vastustavat kristillistä
sionismia. He ovat myös huolissaan siitä, että ICEJ:n tukemiseen uhratut
rahat menevät hukkaan ja suorastaan juutalaisten pelastumisen vastustamiseen.
Zola Levitt ja Moishe Rosen ovat tehneet vastalauseita Internetiin. Osoite: http://www.levitt.com/newsletters/1997-09.html#SECOND
Noin
kahdeksan vuotta sitten eräs juutalainen pastori/työntekijä kertoi minulle
Kirgisiassa, että pääkaupungissa on juutalainen yhteisö joka on täysin
avoin evankeliumille. Pastori pyysi, että Suomesta tulisi joitakin kristittyjä
evankelioimaan heitä. En löytänyt ketään. Näyttää siltä, että into on
kääntynyt exodukseen ja juutalaisten identiteetin palauttamiseen. Nuo touhut
ovat pahin este juutalaisten pelastumiselle.
Tulkkini
kertoi hiljattain Alma-Atassa, että hän tulkkasi amerikkalaista ryhmää, joka
tarjosi juutalaisille pääsiäisaterian ja opetti heille juutalaisia tapoja.
Tulkkia kiellettiin käyttämästä Jeesus-sanaa. Puheessa oli joskus
Jeshua-ilmaisu, mutta puheen sisällöstä (Raamattua tunteva) tulkki ei ymmärtänyt
yhtään mitään. Hän ei saanut selville edes sitä, olivat amerikkalaiset
kristittyjä vai eivät. (Ilmeisesti he olivat kristittyjä harhautuneimmasta päästä.)
Tuota hömpötystä ei voi puolustella neuvolla "juutalaisille
juutalainen", koska Keski-Aasian juutalaisilla ei ole juuri minkäänlaisia
siteitä juutaalisuuteen. He ottavat yhtä helposti vastaan evankeliumin kuin
juutalaisuuden.
Livets
Ord perusti Alma-Ataan seurakunnan ja raamattukoulun, jossa oli pian yli 500
oppilasta. Informoin perustajille, että oppilaat näkevät suoranaista nälkää.
Minulle vastattiin: ei ole rahaa heitä varten, koska on näky viedä Venäjän
juutalaisia Israeliin. – Eräs Israelissa toimiva suomalainen lähetyssaarnaaja
sanoi, ettei exodus-hanke ei tarvitse kristittyjen rahoja, koska Israelin valtio
on sitoutunut kustantamaan juutalaisten paluun kaikkialta maailmasta.
Israelin
virkamiesten käytös saa omituisia piirteitä. Kun Mustanmeren kautta vietiin
siirtolaisia Israeliin, niin alkuaikoina Israelin edustajia oli laivoilla
tarkkailemassa, ettei juutalaisille puhuttu Jeesuksesta. Tämä toimenpide koski
vieraan maan kansalaisia, jotka purjehtivat vieraan lipun alla kansainvälisillä
vesillä.
Ebeneser
Emergengy Fund -järjestö vaatii exoduksen kristittyjä avustajia
allekirjoittamaan sopimuksen, etteivät evankelioi juutalaisia. Monet muut järjestöt
toimivat samalla periaatteella. Jerusalem Post -lehden artikkelissa "On
wings of faith" (14.12.2001) asia on täsmennetty siten, ettei
evankelioimista saa tehdä ennen exodusta, ei sen aikana eikä jälkeen.
Olin
muutamia vuosia sitten kutsuttuna Suomessa erään yhdistyksen hallituksen
vuosikokouksessa. Yhdistys auttoi Venäjän juutalaisia Suomen kautta Israeliin.
Jotkut hallituksen jäsenet olivat tyytymättömiä siihen, että siirtyjille ei
saanut antaa Raamattuja. Puheenjohtaja painotti tuon kiellon voimassapitämistä
sillä perusteella, että juutalaisvirasto oli kieltänyt antamasta Raamattuja.
(Minä kyseenalaistin kiellon Suomen ja Israelin uskonnonvapauslakien
perusteella.) Kassanhoitaja valitti sitä, että hän oli lähettänyt kaksi
vuotta rahaa ICEJ:lle eikä ollut saanut minkäänlaista selvitystä siitä
mihin rahat oli käytetty. – Väärän kohteeseen annetut uhrit vähentävät
todellisen lähetystyön mahdollisuuksia.
Uhraajat
uhraavat siinä uskossa, että uhrit käytetään juutalaisten evankelioimiseen.
Eräs messiaaninen pastori kyseli Amerikassa, että miksi uskovat uhraavat
ICEJ:lle. Tavanomainen vastaus oli: "Koska ICEJ evankelioi
juutalaisia!" Monilla Suomen uhraajilla on sama käsitys.
Jerusalemin
kristillinen suurlähetystö on Suomessa nyt hyvin aktiivinen. Se ei kalasta
juutalaisia pelastukseen vaan toimii poliittis-uskonnollisen järjestön äänitorvena.
Venäjällä
juutalaiset pastorit ihmettelevät suomalaisten toimia sanoen, että "miksi
te suomalaiset ette puhu meille juutalaisille Jeesuksesta vaan haluatte viedä
meidät pelastumattomina Israeliin".
Suurongelmana
on se, että Jumalan antaman työnäyn ja kutsun merkitys on
himmentynyt ja Pyhän Hengen armoituksen sijalle ovat astuneet luovat kyvyt
ja pystyvät organisaattorit. Heitä ei ohjaa Pyhä Henki vaan heidän oma
luova sielunvoimansa. "…touhuilijat saavat vain vahinkoa" (Snl.
21:5). – "Jumalan sana…erottaa sielun ja hengen".
Valaisen
hieman VT:n profetioiden tulkitsemista.
Vanha testamentti
Uuden testamentin valossa
Kun
Vanha testamentti kuvasi Uuden liiton seurakuntaa, niin se tehtiin Vanhan liiton
termeillä. Oli vain yksi hyväksytty palvonta- ja uhripaikka, Jerusalem. Jos
olisi kerrottu Jumalaa palveltavan muissa paikoissa, se olisi ollut VT:n
lukijalle epäjumalanpalvelua. Uuden liiton seurakuntaa täytyi kuvata
siten, että siihen kuului uhrit, lehtimajajuhlat ja sapatti, koska lukija
katseli asiaa Vanhan liiton lain alaisena.
Kun
näitä profetioita luetaan VT:n peitevaate silmillä, niin ei millään käsitetä,
että profeetta puhuu Uuden liiton seurakunnasta. Peitevaatteen pimennossa
saadaan hyvä syy poliittisen Israelin rakentamiseen ja toivoon, että se
muuttuisi lopuksi vanhatestamentillisella tavalla tuhatvuotisessa
valtakunnassa lopulliseksi profetioiden täyttymykseksi. Vasta Kristuksessa
peite katoaa (2 Kor. 3:14-16). – Israelin matkoilla jotkut innostuvat
juutalaisuudesta sen sijaan, että antaisivat Raamatun maan ja Pyhän Hengen
koskettaa heitä.
Monet
profetiat purkautuvat vasta täyttyessään tai täyttymisen ollessa ovella.
Jopa apostolien oli vaikea käsittää ristin kuolemaa ja ylösnousemusta ennen
kuin niitä koskevat profetiat täyttyivät. Vanha testamentti ennustaa Uuden
liiton tulosta, mutta ei mainitse sanaakaan Uuden liiton seurakunnasta. Vasta
kun seurakunta syntyi, alettiin ymmärtää sitä koskevia VT:n ennustuksia.
(Israel-intoilijoilta tämä taito on nyt kokonaan hukassa!) Ennustus Daavidin
majan restauroinnista sai vasta Jerusalemin väittelykokouksessa
uustestamentillisen tulkinnan. Se tarkoittikin (juutalaisten ja) pakanain
hengellistä pelastumista (Apt. 15:13-17). Ympärileikkauksen uusi ulottuvuus
hyväksyttiin vasta riitojen jälkeen. Paavali antoi joskus siirtymisvaiheessa
periksi juutalaisen kulttuurin, mutta ei Jumalan Sanan suhteen (Apt.
16:3).
UT:n
sovellus on usein yllättävän radikaali. "Egyptistä minä kutsuin
poikani" (Hoos. 11:1). VT:n lukija saattoi ymmärtää tämän vain yhdellä
tavalla: se tarkoitti Israelin kansaa. UT sovelsi sitä Jeesuksen
paluuseen Egyptistä (Matt. 2:15). Meidän tulee seurata näitä
tulkintaperiaatteita ja palauttaa Uudelle liitolle ja seurakunnalle se asema,
mikä sillä on VT:n ennustuksissa. Uusi liitto on Jumalan
pelastussuunnitelmassa ennustusten lopullinen täyttymys. Vain Uuden liiton
kansa vie päätökseen maailman evankelioimisen. Tuhatvuotisesta valtakunnasta
emme tiedä vielä paljoakaan. Yksi asia on kuitenkin varma: tuhatvuotinen
valtakunta ei ole olemukseltaan juutalainen vaan siinä hallitsevat ensimmäisessä
ylösnousemuksessa herätetyt pyhät kansallisuuteen katsomatta (Ilm. 20:4-6).
Kun valtakunta on astunut esiin, ymmärrämme paremmin sitä koskevat profetiat.
Ennustusten
tulkinnassa on noudatettava varovaisuutta Yli 50 vuoden aikana en muistaakseni
ole Suomessa kuullut ainoatakaan eskatologisia profetiaa, joka olisi toteutunut.
– Nykyhetki on annettu meille, tulevaisuus on Jumalan.
Viikunapuuvertauksen
kerrottuaan Jeesus sanoi: "kun näette tämän kaiken" (Matt. 24:33;
Luukas: "kun näette tämän tapahtuvan"). On virheellistä ajatella,
että viikunapuu tässä yhteydessä tarkoittaisi nyky-Israelia. Jeesus puhui
ensin tulemustaan edeltävistä merkeistä (Matt. 24:1-31). Hän tarkoitti
vertauksellaan sitä, että niin kuin viikunapuun lehviminen on merkki
luonnollisen kesän tulosta, niin samalla tavalla hänen kertomiensa lopun
ajan merkkien ilmeneminen viestittää, että Jeesuksen paluu on ovella. –
Vertaus ei muutenkaan ole riittävä perusta opin synnyttämiseksi.
Peitevaate silmillä
Jos
Vanhaa testamenttia luetaan ilman Uuden testamentin valoa, vaikkapa Hesekieltä,
niin saatetaan päätyä siihen, että tulevaisuudessa on oleva VT:n mallin
mukainen Israel. Jumalaa palvellaan Siionissa ja pakanatkin virtaavat sinne vanhatestamentilliseen
Jumalan palveluun. Raamatussa paluun ehtona on kuuliaisuus, mutta jos
velvoite kuuliaisuudesta asetetaan tekstin sivuun, niin rakennetaan oppi jonka
mukaan juutalaiset virtaavat jatkuvasti maahansa huolimatta siitä, ovatko he
katuneet luopumustaan tai eivät.
Tulkiten
näin profetioita peitevaatteen alla synnytetään profetioiden täyttymyksessä
rinnakkaistoteutus sen liiton rinnalle, jonka Jeesus vahvisti. Tuo
kuviteltu toteutus tapahtuu poliittisen Israelin kautta, mutta Jeesus ei
kulkenut valtiollis-poliittista tietä. Juutalaisen uskonnollinen identiteetti
ei nouse Raamatusta vaan se imee voimansa Talmudista. Talmud on niitä perinnäissääntöjä
joita vastaan Jeesus taisteli. Mitä vahvempi juutalaisen uskonnollinen
identiteetti on, sitä kielteisempi hän on Kristusta kohtaan! Vahvan
uskonnollisen identiteetin omaava eliitti naulitsi Jeesuksen ristille.
Juutalaiset
eivät pelastu biologisin perustein eri aikana tai eri tavalla kuin muut kansat. Jos juutalainen lapsi kasvaa kristityssä kodissa tai ympäristössä, hän
on yhtä avoin pelastukselle kuin muutkin. Tämä todistaa, että juutalaisten
paatumus on lähinnä perinnekasvatuksen tulos!
Jeesus
ei viitannutkaan siihen, että uskonnollis-poliittisilla tekijöillä olisi
tulevaisuudessa jokin myönteinen merkitys. Kiihkeä uskonnollisuus johti
Jeesuksen hylkäämiseen ja Jerusalemin hävitykseen.
Ecksteinin kaltaiset miehet elävät VT:n peitevaatteen alla ja ovat taitureita siirtämään oman pimeytensä valvomattomiin kristittyihin.
Israelin paluu
Jumalan
suurin suunnitelma maailmassa on ihmiskunnan pelastaminen. Israelin
kutsuminen ei ollut itsetarkoitus, vaan kansa kutsuttiin toteuttamaan tätä
suunnitelmaa. Ilman molemminpuolista sitoutumista tähän, tehtävä ei
onnistuisi.
Israelille
luvattiin maa ja siunaus ehdolla, jos se tottelee
(3 Ms. 26:3,11,12). Tottelemattomuutta seuraa kirous ja maasta karkotus (3 Ms.
26:14-39).
"Jos
heidän paatunut mielensä silloin nöyrtyy ja he sovittavat syntinsä, minä
muistan lupaukseni, jonka annoin Jaakobille, Iisakille ja Abrahamille ja muistan
myös heidän maataan" (3 Ms. 26:41,42; RK 1992). Huomaa! Aabrahamille
annettu lupaus ei ole voimassa tottelemattomille! Biologiseen perintöön
vetoavien tulisi muistaa Johannes Kastajan saarna: "Jumala voi näistä
kivistä herättää lapsia Aabrahamille."
Myöhemmät
profeetat, kuten Nehemia ja Daniel toistivat Mooseksen järjestystä: nöyrtyminen,
katumus, kääntymys ja sitten vasta paluu. (5 Ms. 30:1-4; Neh. 1:6-9; Dan. 9:8-19.
Israel
karkotettiin maastaan tottelemattomuuden vuoksi. Paluu luvattiin, jos kansa nöyrtyy
ja tekee parannuksen (5 Ms. 30:1-4). Jotkut väittävät, että esim. Jer.
24:6,7 ja Hes. 36:24-28 esittävät päin vastaisen järjestyksen. Tällainen
tulkinta on väärinkäsitys. Kaikki Mooseksen jälkeiset profeetat elivät ja
kirjoittivat Mooseksen lain alaisina. He selittivät ja täydensivät Mooseksen
sanomaa, mutta eivät voineet missään tapauksessa kirjoittaneet
Moosesta vastaan eivätkä muuttaneet paluuta parannuksen teon edelle.
Hes.
36:25:tä ei saa tulkita Mooseksen lain vastaisesti. – Koska vihmonta oli
temppeliseremonia (4 Ms. 19), se täytyi VT:n alaisille ilmaista aivan
kuin se tapahtuisi Luvatussa maassa. Näin siitä syystä, koska
puhdistusvesi valmistettiin vain pyhäkössä. Vanhan liiton alainen sen sijaan
ymmärsi ilman vertauskuvia, että parannuksen voi tehdä vieraalla maalla –
se olikin paluun ehtona.
Exodusta
harrastavat äärijärjestöt eivät lainkaan huomioi sitä, että Israel on
oikeutettu omaisuuskansalle annettuihin lupauksiin vain, jos se pysyy Jumalan
liitossa ja on kuuliainen (2 Ms. 19:5).
Raamatullisten
käsitteiden käyttö tulee olla sopusoinnussa alkuperäisen merkityksen kanssa.
Kristitty oli alun perin Jeesuksen seuraaja ja opetuslapsi. Harvat nykyiset
"kristityt" täyttävät tämän ehdon. Sana seurakunta ei
automaattisesti merkitse todellista seurakuntaa – Jumalan lasten yhteisöä.
Samoin sana Israel ei sinänsä merkitse Jumalan Israelia, joka toimii
Jumalan instrumenttina ihmiskunnan hyväksi. Käsitteen Jumalan Israel tulee
täyttää kaikilta kohdiltaan Raamatun sille asettama kriteeri.
Myöskään
juutalaisten nykyistä paluuta ei todista Kirjoitusten täyttymykseksi jotkut
poimitut Raamatun jakeet. Paluun täytyy täyttää ennustukset kaikilta
kohdiltaan. Nykyisessä paluussa ei ole nöyrtymistä eikä katumusta.
Paluuseen ei voi jälkikäteen tunkea parannusta.
Raamatussa
paluun syvin merkitys on paluu Jumalan luo, Jumalan liittoon.
"Israelin
ja Juudan asukkaat palaavat yhdessä. He kulkevat tietään itkien ja etsivät
Herraa Jumalaansa. He kysyvät tietä Siioniin…`Tulkaa! Palatkaamme Herran luo
pysyvään liittoon, jota emme enää riko`" (Jer. 50:4,5; RK 1992 ).
Israel
ja Juuda eivät voi palata yhdessä vanhatestamentillisella tavalla. Raamattu
sanoo, että Herra hylkäsi Israelin suvun; se lakkasi olemasta. "Vain
Juudan heimo jäi jäljelle". (2 Kun. 17:18-23). Nykyinen paluu ei siis täytä
tätä kahden heimon paluukriteeriä. Nykyinen exodus ei ole itkien palaamista
Jumalan luo. Se ei ole paluuta pysyvään liittoon. Vain uusi liitto on
pysyvä ja vanha on varjona siirtynyt pois. Jer. 50:4,5:n profetiaa ei voi
muutoin selittää kuin "hengellistämällä" se Uuden liiton
pelastuskokemukseksi. Vain Uusi liitto on rikkumaton, koska Jeesus täytti sen
puolestamme. – On myös käsitettävä, että Hatikvan ja Itkumuurin kyyneleet
eivät ole katumuksen eikä parannuksen itkua eikä Jumalan liittoon kääntymistä,
vaikka ne ovat tunnetta koskettavia.
Room.
11:26 on väärin ymmärrettynä tuonut paljon sotkua. Populaaritulkinta, että
kokonainen kansa pelastuu Jeesuksen astuessa Öljymäelle on jopa Jumalan
luomistyön vastainen. Jumala antoi Jumalan kuvalle vapaan valinnan. Pelastumme
on uskon kautta ja usko tulee kuulemisesta. Kuinka kokonainen kansa voisi uskoa
hetkessä, kun sen jäsenille kielletään antamasta edes Raamattua ennen sitä?
Gerhard
Kittel on ehkä maailman paras Uuden testamentin kreikan tuntija. "Kaikki
Israel" pelastuu tarkoittaa hänen mukaansa sitä, että huomattava osa
juutalaisista pelastuu. – Novum selittää asian suunnilleen samoin. – Tuon
huomattavan osan pelastuminen ei tapahdu hetkessä vaan koskee pitempää aikaa.
Suomalaisen Raamatun "niin" ("Sen tapahduttua"; RK 1992) on
kreikaksi "houtus" ja tarkoittaa pelastumisen tapaa eikä
lyhyttä hetkeä. Huomattavan osan pelastuminen edellyttää sitä, että
juutalaisille julistetaan evankeliumia. – Richard Lenskin tarkempi
selostus asiasta kirjeessäni "Tämän sukupolven juutalaisten
pelastuminen".
Vanhan
liiton olemukseen kuului Israelin valtio. Uusi liitto on hengellinen. Sen
olemukseen ei kuulu lainkaan poliittis-uskonnollinen rakennelma eikä Raamatussa
ole viittaustakaan siihen, että seurakunnan tulisi auttaa ja tukea sellaisen
syntymistä. Syy, miksi joillakin kristityillä on nyt suuri into Israelin
valtion tukemiseen on se, että VT:n profetioita on sovellettu ilman Uuden
testamentin valoa. Sama peitevaate, joka on juutalaisten silmillä, on pimentänyt
kristittyjä (2 Kor. 3:14-16).
Jotta
juutalaisilla olisi jokin huomattava osa lopun ajan tapahtumissa, heidän on
tultava ennen sitä Jumalan Israelin kanssa vahvistamaan Uuteen liittoon. Jumalalla
ei tule koskaan olemaan Uuden liiton seurakunnan ulkopuolista suunnitelmaa tai järjestelmää
maailman evankelioimiseksi. Kaikki Uuden liiton ulkopuoliset yritykset tai
sellaiseen viittaavat ennustelut ovat vieraan tulen tuontia alttarille. Kun
selitetään, että seurakunnan sijasta lopun ajan evankelioinnin päättää
poliittisesta Israelista muodostuva joukko, niin se on todellista
korvausteologiaa. – Kristillisen sionismi tarjoaa tätä vierasta tulta.
Jumala
kutsuu juutalaisia heitä varten vahvistamaansa Uuteen liittoon. Tuohon liittoon
palaamisen sionistit ovat uhmassaan korvanneet poliittisella paluulla.
Uskonnolliset juutalaiset ovat yhtyneet siihen. "…heillä on kiivaus
Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan. Sillä, kun he eivät tunne Jumalan
vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan" (Room.
10:2,3).
Maailmankuulu
teologinen kirjailija Robert Gundry näkee temppelin mahdollisen jälleenrakentamisen
johtuvan juutalaisten uppiniskaisuudesta. Rakennushanke osoittaa, että he eivät
halua palata Jumalan luo vaan kulkevat omaa tietään.
Viime
vuosisadan paluu ja valtion muodostuminen on ymmärrettävä siten, että Jumala
salli sen lähinnä humanitääristä syistä. Historialliset perusteet ovat myös
hyvin vahvat. Jumala sallii valtioiden syntyvät paljon heikommillekin
perustoille, ja meidän tulee kunnioittaa Jumalan aivoituksia.
Juutalaisten
siirtäminen Israeliin humanitäärisenä työnä on yksipuolinen. Humanitäärisessä
auttamisessa tulisi olla tasapuolisia ja muistaa, että viime vuosikymmeninä
maailmassa on etnisistä syistä teurastettu miljoonia ihmisiä ja ainakin
miljardi ihmistä näkee nälkää. Pakolaisleireillä on miljoonia.
Temppelin hävitys ja
viimeinen maanpakolaisuus
Kun
juutalaiset hylkäsivät Messiaansa, he joutuivat maanpakoon. Temppelin hävityksellä
ja karkotuksella oli myös eskatologinen merkitys kristillisen seurakunnan
tulevaisuutta ajatellen. Heprealaiskristityillä, ja jopa pakanoilla, oli
alkuseurakunnan aikana tavaton kiusaus palata juutalaisuuteen. Jos temppeli
olisi seissyt paikoillaan ja juutalaiset olleet maassaan, niin muutaman
vuosisadan jälkeen koko kristillisyys olisi ollut vaarassa tuhoutua kuolleisiin
juutalaisiin rituaaleihin. Seurakunnan luopumus olisi kiihdyttänyt vauhtia.
Jumala suojeli tältä vaaralta sallimalla temppelin hävityksen ja karkotuksen.
Merkityksettömien temppelirituaalien ennallistamisen esti moskeijan
rakentaminen pyhäkön paikalle. Asia sinetöitiin vielä Israelin itsenäisyysjulistuksessa.
Eretzs Israel sitoutui suojelemaan kaikkien uskontojen pyhiä paikkoja.
Jotkut
juutalaisryhmät haaveilevat temppelin rakentamista, ja ICEJ:n innokkaat ovat
valmiit tukemaan hanketta. ICEJ:n aikaisempi johtaja Van der Hoeven uhosi:
"Temppelivuori pitää palauttaa juutalaisille, vaikka se merkitsisi
Harmagedonia. ("The
Sacred Name Broadcaster" 11/84). Jotkut
sokaistut kristityt selittävät, ettei temppeliuhreilla ole pelastavaa
merkitystä, mutta rakennettavasta temppelistä tulee kristittyjen rukouspaikka,
koska Jeesus sanoi, että "Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen
rukoushuoneeksi". Meidän tulee palauttaa mieleemme Jeesuksen ennustus:
"Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä
Jerusalemissa. – – tulee aika ja on jo tullut, jolloin totiset rukoilijat
rukoilevat Isää Hengessä ja totuudessa". – Rukouspaikat ja rituaalit
ovat jääneet lopullisesti varjojen maailmaan.
Osmo Haavisto